Etiketler

,

Çin sinema endüstrisi, yılın ilk çeyreğinde, dünyanın ikinci büyük sinema pazarı olan Japonya’yı geçti. Uzmanlara göre, gişe gelirlerindeki büyük artış, bu pazarda büyük bir potansiyel olduğunu göstermekle birlikte, Çin’de sinema sektörünün halen “ham” olduğunu anlamına da geliyor.

Geçen yıl Çin’de gişe hâsılatı yüzde 33 oranında büyüme kaydederek, yaklaşık 14 milyar yuene ulaştı, sektörün piyasa değeri 17 milyar yueni aştı.

China Daily’nin haberine göre Çin’de sinema salonu sayısı da hızla artıyor. 2006 yılında 4 bin 753 salon varken, 2011 yılında salon sayısı 10 bin 700’e çıktı. Geçtiğimiz yıl Çin’de bir günde ortalama sekiz yeni perde açıldı. Böyle bir büyüme dünyanın başka hiçbir ülkesinde görülmedi.

Buna karşın ABD ve Kanada’da gişe hasılatı 2010 yılına göre yüzde 4 oranında azalarak, 2011 yılında toplamda 10.2 milyar dolar oldu. Ancak ABD’nin küresel pazar payında yüzde birlik artış görüldü.

Çin Cumhurbaşkanı Yardımcısı Xi Jinping’in Şubat ayında ABD’ye yaptığı gezi sırasında, Çin yılda 14 yabancı filmin daha ülke içinde gösterilmesine izin verdi. Ayrıca yeni düzenlemeye göre yabancı film şirketleri, gişe gelirinden yüzde 25 pay alacak. Bu oran daha önce yüzde 13’tü. Bu gelişme, Amerikan sinema endüstrisi için elbette heyecan verici.

Çin sinema pazarındaki büyümeye rağmen, ortalama sinemaya gidiş oranı halen çok düşük düzeyde. Bir Çinli yılda ortalama 0,3 kez sinemaya gidiyor. Örneğin İzlanda’da bu oran yılda 5 kez.

Çin sineması için kalıcı bir sorun da, pazarın ezici bir şekilde gişe hasılatına bağımlı olması. Bu alanda yapılan yatırımın yüzde 90’ı gişe gelirlerinden karşılanıyor. Bu oran ABD’de sadece yüzde 30 civarında; diğer yüzde 70’lik gelir ise filmin DVD satışları, kablolu tv şirketleri ve ulusal tv kanallarından kazanılıyor… Çin’de gelir kaybına neden olan bir diğer neden de telif hakkı ihlalleri. İnternetten film izlemenin bir çılgınlık olduğu ülkede, insanların sinemaya gitmelerini beklemek mümkün görünmüyor…

Uzmanlara göre Çin, gişe bağımlılığını ABD ile aynı düzeye indirebilirse, Çin sinema pazarı dört kat büyüyebilir.